Základní umělecká škola Nehvizdy, příspěvková organizace (p.o.) Bedřicha Mouchy 243, 250 81 Nehvizdy
KONCEPCE ROZVOJE
Základní umělecké školy Nehvizdy
pro období 2018/19 – 2024/25
1. ÚVOD
Koncept by měl nasměrovat představy, záměry a vize k perspektivnímu chodu nově vybudované ZUŠ Nehvizdy a koncepční cíle povedou k naplnění zájmu vytvořit pevný základ pro základní umělecké studium na ZUŠ Nehvizdy.
2. CÍLE A VZDĚLÁVÁNÍ
- utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáků, kultivovat tím jejich osobnost po stránce umělecké a motivovat je k celoživotnímu učení a vztahu k umění a jeho odvětvím¨
- poskytnout žákům základní vzdělání ve zvoleném uměleckém oboru s ohledem na jejich potřeby a možnosti s maximální osobní motivací a s rozvinutím jejich zájmu o obor
- připravit žáky po odborné stránce pro vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách uměleckého nebo umělecko-pedagogického zaměření a na konzervatořích, případně pro studium na vysokých školách s uměleckým nebo pedagogickým zaměřením
- motivovat žáky k učení a spolupráci vytvořením příznivého sociálního, emocionálního a pracovního klimatu
3. VIZE
Vizi školy vnímáme zejména v naplnění základních uměleckých dovedností a v přípravě žáků na praktické využití všech dostupných kompetencí s využitím celé škály uměleckých dovedností. Na straně jedné tedy schopnost připravit žáky na budoucí studium v dalších umělecky či pedagogicky zaměřených školách (konzervatoře, vysoké školy pedagogické či umělecko-pedagogické), rovněž tak využití získaných dovedností v neprofesionálním uměleckém životě (amatérské či poloprofesionální hudební, činoherní i taneční soubory, zájmové hudební činnosti, výtvarné dílny apod.), na straně druhé pak naučit žáky umět se orientovat ve světě umění a získat pro život tři základní kompetence, které mohou být motivací předat je v dospělosti další generaci (kompetence k umělecké komunikaci, kompetence osobnostně sociální, kompetence kulturní). Díky dlouholetých zkušeností pedagogů ve vybraných oborech bude škola usilovat o vytvoření systému sebereflexní výuky formou zpětné kontroly.
4. KONCEPCE A ROZVOJ
- Na základě výše uvedeného se budou pedagogové školy snažit vytvořit přátelskou atmosféru, vzájemnou toleranci a pozitivní motivující přístup k žákům.
- Pedagog bude svým žákům vždy vzorem a autoritou.
- Škola vyjde z průzkumu zájmu o umělecké vzdělávání z roku 2016 ke zjištění požadavků veřejnosti na výuku dalších jednotlivých předmětů v uměleckých oborech, škola bude dále provádět průzkum zájmu a další průzkumy mezi veřejností, a to vlastními silami nebo formou spolupráce s externími subjekty (SCIO).
- Výuka bude probíhat v přátelském duchu, na základě zkušeností pedagoga a prostřednictvím názorného předvedení požadované činnosti.
- Pedagogové budou vybíráni nejen dle své odborné způsobilosti požadované zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, kterou získali vystudováním konzervatoře, vysoké školy uměleckého zaměření nebo pedagogické fakulty s uměleckým zaměřením, ale přihlédne se i na jejich uměleckou praxi, která je nutnou podmínkou pro tvůrčí práci – učitel tak bude vzorem pro své žáky.
- Škola bude využívat pro výuku moderních technologií a pracovat v duchu nových trendů ve výuce. S rodiči bude navázána komunikace i elektronickou cestou. V budoucnu bude zavedena výuka hudební nauky zajímavou formou např. interaktivní hudební hry nebo prostřednictvím PC.
- Škola dokáže rovněž poskytnout žákům takové vzdělání, které umožní nadaným žákům úspěšné vykonání přijímacích zkoušek ke studiu na středních a vysokých školách uměleckého nebo pedagogického zaměření a ke studiu na konzervatořích.
- ZUŠ se bude snažit rozšiřovat výuku o skupinové předměty (orchestry, sbory, ansámbly, komorní seskupení).
- Škola se zaměří zejména na podporu moderní výuky, např. propojení se zvukovou technikou a IT elektronikou. V budoucnu by tak mohlo vzniknou studio pro interpretační výuku, která by ve své podstatě okamžitě analyzovala sebereflexi žáka.
- Předpokladá se, že dojde k propojení jednotlivých uměleckých oborů formou společných projektů a realizací např. koncertních vystoupení či divadelních představení.
- Závěrem každého školního roku bude případně upravován ŠVP tak, aby splňoval jak požadavky RVP ZUV, tak požadavky studentů ZUŠ a reflektovat požadavky zřizovatele.
- Škola bude podporovat nadané a talentované žáky k výměně zkušeností a porovnávání výsledků vzdělávání organizováním přehlídek a soutěží žáků v jednotlivých uměleckých oborech a předmětech.
- Škola bude usilovat o kontakty s předními umělci z hudební, výtvarné, taneční a literárně-dramatické branže, vytvářet zajímavé workshopy a setkání zkušených výkonných umělců.
5. PRACOVNÍ OBLAST
- Hlavním cílem je vytvořit přátelskou a vstřícnou atmosféru napříč všemi pracovníky školy. Během budování ZUŠ o další předměty bude škola postupně přijímat kvalifikované pedagogy a získávat tak stálé učitele pro dlouhodobou spolupráci. Učitelský sbor by měl být hlavně „mladý“ přístupem a ve svém zájmu se podílet na komplexním budování školy.
- Pedagogové mají možnost se představit svým žákům svou praktickou uměleckou činností.
- Škola bude pořádat týmové setkání pro vzájemnou komunikaci pedagogů a vytvářet tak časový prostor pro vlastní názory, návrhy, podněty apod.
- Pedagogům budou v případě možností nabízeny vzdělávací programy v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
- Pedagogický sbor bude mít možnost komunikovat se školou přes školní e-mailové adresy, každý pedagog bude mít vytvořen svůj uživatelský profil.
- Bude vytvořen elektronický systém Klasifikace, který bude zajišťovat elektronicky evidenci žáků, docházku, známkování kontrolu, komunikaci apod. Systém zaručí kontrolu a bezpečné uchování dat.
6. SPOLUPRÁCE
- Prioritou ZUŠ Nehvizdy bude úzká spolupráce se zřizovatelem školy a se ZŠ a MŠ Nehvizdy. Škola bude o svých zásadních zájmech, potřebách a požadavcích zřizovatele a partnery informovat. Při vzniklých problémech bude škola svého zřizovatele okamžitě informovat a hledat společně nejvhodnější řešení.
- ZUŠ Nehvizdy bude úzce spolupracovat po dohodě s zřizovatelem s dalšími subjekty jako jsou ZŠ a MŠ Nehvizdy, DC Dráček apod. Škola bude podchytávat a rozvíjet talenty a v případě zájmu se bude snažit propojit tyto subjekty s uměleckou činností ZUŠ. V oblasti uměleckého vzdělávání a při získávání zkušeností bude škola spolupracovat se ZUŠ Jana Zacha Čelákovice.
- Ředitel ZUŠ zpracuje každoročně výroční zprávu o činnosti školy za školní rok a zašle ji zřizovateli a zveřejní vždy na přístupném místě ve škole. Jde o zcela zásadní a zákonem vyžadovaný dokument, který je rovněž východiskem pro další rozvoj školy
- ZUŠ každoročně vypracuje hodnocení školy formou vlastního hodnocení školy, které je východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy. Spolupráce s firmou Kalibro, resp SCIO pro zpracování SWOT analýzy.
- Je zřízena internetová doména www.zusnehvizdy.cz, čímž vzniknou webové stránky školy.
- Informace pro veřejnost by škola ráda předávala kromě své vlastní webové prezentace i prostřednictvím Nehvizdského kurýru.
7. FINANCOVÁNÍ
- Hlavní transfer finančních prostředků pro přímé náklady půjde ze stávajících republikových a krajských normativů MŠMT prostřednictvím kraje. Další příjem bude úplata za umělecké vzdělávání ve smyslu ustanovení § 123, odst. 2) zákona 561/2004 Sb., školský zákon, vzdělávání a provozní náklady bude škola řešit ve spolupráci se zřizovatelem školy, tedy městysem Nehvizdy.
- Škola se bude snažit dosáhnout na granty, dotace a různé operační a rozvojové programy (OPVV apod.)
- Škola se bude snažit oslovit místní firmy ke sponzorování uměleckých činností, pořádání mimoškolních aktivit a k nákupu učebních pomůcek.
8. ZÁVĚR
Tato koncepce má nastínit rozvoj nově budované Základní umělecké školy v Nehvizdech. Realizace všech zmíněných faktorů budou jistě ovlivňovat jednotlivé vytyčené cíle, které se mohou během počátečního fungování školy dále vyvíjet. Ve školství a zejména v umělecké činnosti nelze mít vše okamžitě, proto je vize dlouhodobá a společnými silami budeme jako pedagogové pro ni tvořil pevný základ. Věříme, že se nám povede pozitivně vytvořit umělecký rozvoj v městysi Nehvizdy.